Πως η διατροφή επηρεάζει τη σχολική απόδοση των μαθητών

Οι ερευνητές που ασχολούνται με την παιδική υγεία έχουν πειραματιστεί με τη διατροφή των μαθητών στις Ηνωμένες Πολιτείες για περισσότερα από είκοσι χρόνια. Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν είναι ότι η βελτιωμένη διατροφή έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και τη συμπεριφορά των μαθητών.
Αν και οι ερευνητές εξακολουθούν να εργάζονται πάνω σε αυτό το αντικείμενο για να αποδείξουν οριστικά τη σύνδεση της διατροφής με τη σχολική απόδοση, τα υπάρχοντα δεδομένα υποδεικνύουν ότι με την καλύτερη διατροφή οι μαθητές έχουν καλύτερη ικανότητα να μαθαίνουν, έχουν λιγότερες απουσίες και η συμπεριφορά τους βελτιώνεται, προκαλώντας λιγότερες διαταραχές στην τάξη.
Βελτιώνοντας τη διατροφή, αυξάνεται η λειτουργία του εγκεφάλου.
Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η διατροφική κατάσταση μπορεί να επηρεάσει άμεσα τη διανοητική ικανότητα των παιδιών σχολικής ηλικίας. Για παράδειγμα, η έλλειψη σιδήρου, ακόμα και σε πρώιμα στάδια, μπορεί να μειώσει τη μετάδοση ντοπαμίνης, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά τη γνώση. Οι ανεπάρκειες σε άλλες βιταμίνες και ανόργανα άλατα, συγκεκριμένα η θειαμίνη, η βιταμίνη Ε, η βιταμίνη Β, το ιώδιο και ο ψευδάργυρος, φαίνεται να αναστέλλουν τις γνωστικές ικανότητες και τη νοητική συγκέντρωση. Επιπλέον, η συμπλήρωση αμινοξέων και υδατανθράκων μπορεί να βελτιώσει την αντίληψη, τη διαίσθηση και τη συλλογιστική. Υπάρχουν επίσης αρκετές μελέτες που δείχνουν ότι οι βελτιώσεις στην πρόσληψη θρεπτικών ουσιών μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα γνωστικής ικανότητας και νοημοσύνης των παιδιών σχολικής ηλικίας.
Η ισορροπημένη διατροφή ενισχύει την καλύτερη συμπεριφορά και την εκμάθηση.
Η καλή διατροφή βοηθά τους μαθητές να εμφανίζονται στο σχολείο έτοιμοι να μάθουν. Επειδή η βελτίωση της διατροφής καθιστά τους μαθητές πιο υγιείς, αυτοί είναι πιθανό να έχουν λιγότερες απουσίες και να παρακολουθούν τα μαθήματα πιο όντας πιο συγκεντρωμένοι. Οι μελέτες δείχνουν ότι ο υποσιτισμός οδηγεί σε προβλήματα συμπεριφοράς και ότι η ζάχαρη έχει αρνητικές επιπτώσεις στη συμπεριφορά των παιδιών. Ωστόσο, αυτά τα αρνητικά αποτελέσματα μπορούν να αντιμετωπιστούν όταν τα παιδιά έχουν μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει πρωτεΐνες, λιπαρά, σύνθετους υδατάνθρακες και φυτικές ίνες. Έτσι οι μαθητές θα έχουν περισσότερο χρόνο στην τάξη και λιγότερη απόσπαση της προσοχής τους κατά τη διάρκεια εκμάθησης. Επιπλέον, η συμπεριφορά των μαθητών μπορεί να βελτιωθεί και να προκαλέσει λιγότερες διαταραχές στην τάξη, δημιουργώντας ένα καλύτερο μαθησιακό περιβάλλον για κάθε μαθητή.
Προωθήστε την ποιοτική διατροφή για να έχετε αυξημένες σχολικές επιδόσεις!
Οι κοινωνιολόγοι εξέτασαν περισσότερο τον αντίκτυπο της δίαιτας και της διατροφής των μαθητών στα ακαδημαϊκά αποτελέσματα αλλά και τη συμπεριφορά. Οι ερευνητές γενικά διαπιστώνουν ότι μια δίαιτα υψηλότερης ποιότητας συνδέεται με την καλύτερη επίδοση στις εξετάσεις και ότι τα προγράμματα που επικεντρώνονται στην αύξηση της υγείας των μαθητών δείχνουν επίσης μέτριες βελτιώσεις στις βαθμολογίες των μαθητών. Άλλες μελέτες διαπιστώνουν ότι η βελτίωση της ποιότητας των διατροφικών συνηθειών των μαθητών οδηγεί τους μαθητές να αφοσιώνονται συχνότερα στις εργασίες τους, δίνοντας περισσότερο ποιοτικό χρόνο, να αυξάνουν τις επιδόσεις τους στα μαθηματικά, να βελτιώνονται στην ανάγνωση και να αυξάνουν τη συμμετοχή στην τάξη. Επιπλέον, η εξάλειψη της πώλησης αναψυκτικών στα σχολεία και η αντικατάστασή τους με άλλα ποτά είχε θετική επίδραση στη συμπεριφορά των μαθητών.
Κάθε μαθητής έχει τη δυνατότητα να πάει καλά στο σχολείο. Η απουσία όμως μιας καλής και ισορροπημένης διατροφής, θέτει σε κίνδυνο αυτή τη δυνατότητα. Ωστόσο, η ανάληψη δράσης από τους γονείς και τους αρμόδιους φορείς για την παροχή πιο υγιεινών επιλογών στα σχολεία μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα επιτυχημένο μέλλον γεμάτο δυνατότητες.
Πηγές:
Sorhaindo, A., & Feinstein, L. (2006). What is the relationship between child nutrition and school outcomes. Wider Benefits of Learning Research Report No.18. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning
Pollitt E. (1993). Iron deficiency and cognitive function. Annual Review of Nutrition, 13, 521–537.
Chenoweth, W. (2007). Vitamin B complex deficiency and excess. In R. Kliegman, H. Jenson, R. Behrman, & B. Stanton (Eds.), Nelson Textbook of Pediatrics, 18th edition. Philadelphia: Saunders.
Greenbaum, L. (2007a). Vitamin E deficiency. In R. Kliegman, H. Jenson, R. Behrman, & B. Stanton (Eds.), Nelson Textbook of Pediatrics, 18th Edition. Philadelphia: Saunders.
Greenbaum, L. (2007b). Micronutrient mineral deficiencies. In R. Kliegman, H. Jenson, R. Behrman, & B. Stanton (Eds.), Nelson Textbook of Pediatrics, 18th Edition. Philadelphia: Saunders.
Bryan, J., Osendarp, S., Hughes, D., Calvaresi, E., Baghurst, K. & van Klinken, J. (2004). Nutrients for cognitive development in school-aged children. Nutrition Reviews, 62(8), 295–306.
Delange, F. (2000) The role of iodine in brain development. Proceedings of the Nutrition Society, 59, 75–79. Sandstead, H. (2000). Causes of iron and zinc deficiencies and their effects on brain. Journal of Nutrition, 130, 347–349.
Lieberman, H. (2003). Nutrition, brain function, and cognitive performance. Appetite, 40, 245–254.
Frisvold, D. (2012). Nutrition and cognitive achievement: An evaluation of the school breakfast program. Working Paper, Emory University.
Benton, D. & Roberts, G. (1988). Effect of vitamin and mineral supplementation on intelligence in a sample of schoolchildren. The Lancet, 1, 140–143.
Schoenthaler, S., Amos, S., Doraz, W., Kelly, M., & Wakefield, J. (1991). Controlled trial of vitamin – mineral supplementation on intelligence and brain function. Personality and Individual Differences, 12, 343–350.
Benton, D. & Buts, J. (1990). Vitamins/mineral supplementation and intelligence. The Lancet, 335, 1158–1160.
Nelson, M. (1992) Vitamin and mineral supplementation and academic performance in schoolchildren. Proceedings of the Nutrition Society, 51, 303–313.
Eysenck, H., & Schoenthaler, S. (1997). Raising IQ level by vitamin and mineral supplementation. In R. Sternberg and E. Grigorenko (Eds.), Intelligence, heredity and environment (pp. 363 – 392). Cambridge: Cambridge University Press.
Kleinman, R., Murphy, J., Little, M., Pagano, M., Wehler, C., Regal, K., & Jellinek, M. (1998) Hunger in children in the United States: Potential behavioral and emotional correlates. Pediatrics, 101(1), e3.
Jones, T., Borg, W., Boulware, S., McCarthy, G., Sherwin, R., Tamborlane, W. (1995). Enhanced adrenomedullary response and increased susceptibility to neuroglygopenia: Mechanisms underlying the adverse effect of sugar ingestion in children. Journal of Pediatrics, 126, 171–177.
Florence, M., Asbridge, M., & Veugelers, P. (2008). Diet quality and academic performance. Journal of School Health, 78, 209–215.
Meyers, A., Sampson, A., Wietzman, M., Rogers, B., & Kayne, H. (1989). School breakfast program and school performance. American Journal of Diseases of Children, 143, 1234–1239.
Kleinman, R., Murphy, J., Little, M., Pagano, M., Wehler, C., Regal, K., & Jellinek, M. (1998) Hunger in children in the United States: Potential behavioral and emotional correlates. Pediatrics, 101(1), e3.
Powell, C., Walker, S., Chang, S., & Grantham-McGregor, S. (1998). Nutrition and education: A randomized trial of the effects of breakfast in rural primary school children. American Journal of Clinical Nutrition, 68, 873–879.
Cueto, S. (2001). Breakfast and dietary balance: The enKid study. Public Health Nutrition, 4, 1429–1431.
Storey, H., Pearce, J., Ashfield-Watt, P., Wood, L., Baines, E., & Nelson, M. (2011). A randomized controlled trial of the effect of school food and dining room modifications on classroom behaviour in secondary school children. European Journal of Clinical Nutrition, 65, 32–38.
Hollar, D., Messiah, S., Lopez-Mitnik, G., Hollar, T., Almon, M., & Agatston, A. (2010). Effect of a two-year obesity prevention intervention on percentile changes in body mass index and academic performance in low income elementary school children. American Journal of Public Health, 100(4), 646–653.
Price, J. (2012). De-fizzing schools: The effect on student behavior of having vending machines in schools. Agricultural and Resource Economics Review, 41(1), 92–99.
Είναι γνωστό ότι η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, τόσο στην υγεία, όσο και στην απόδοση των μαθητών. Η κατανάλωση σε καθημερινή βάση ενός θρεπτικού πρωϊνού, αλλά και η σωστή κατανομή των υπόλοιπων γευμάτων μέσα στη μέρα είναι επίσης πολύ σημαντικές για την πνευματική απόδοση των παιδιών και τη σωματική και ψυχική υγεία τους. Όσον αφορά στο περιεχόμενο της διατροφής, πρέπει να εφαρμόζονται οι βασικοί κανόνες της μεσογειακής διατροφής και να γίνεται η σχετική ενημέρωση των παιδιών.